Fjelltur i Langsua, Huldreheimen 2011

Hovedside

Øyangen mellom Storhøliseter og Oskampen.

Hulderheimen

Dag 1. Onsdag 27 juli

Bestemte meg til å gå i Huldreheimen. Det var ikke spådd noe fint vær, men skal jeg vente på det, kommer en ikke av gårde til fjellet.
Tok toget til Lillehammer og buss videre til Forset.
Her tok jeg Taxi videre til Liomseter. Det var dyrt, men noe skal en koste på seg i ungdommen.

Kom til Liomseter kl. 16:15. Det satt et ektepar utenfor hytta som hadde gått en dagstur. De kunne fortelle at det var veldig mye vann i fjellet. Stiene var bekker og i myrene var det mye vann, så det blir nok en bløt tur.

Terrenget rundt Liomseter var seterterreng. Jeg fikk meg et rom og spiste en meget god middag. Om kvelden satt vi utenfor hytta og hadde en hyggelig kveld. Satt ute til kl.21:30. Da ble myggen for ille.

Dag 2. Torsdag 28.juli

Til Storvelvbua

Startet å gå fra Liomseter kl.06:15. Det var ganske fint vær og varmt. Skulle gå til Storkvelvbua.
Går ca.200m på vei før stien går over Liumsæterbekken. Går så igjennom et myrparti, også opp igjennom bjørkeskogen. Her er det ganske bløtt og gjørmete å gå.
Er på toppen av Vakkerlifjellet etter en time. Her er det fin utsikt bakover mot Liomseter.

Ser også øvre og nedre Revsjø. Dette er ganske store sjøer.
Etter å ha kommet opp på fjellet er det åpent og fint å gå. Spiser matpakken min etter ca. 2 timer.
Etter å ha gått i 3 timer begynner det å bli mørkt på himmelen. Det blir tordenvær, men kan ikke se noe lyn. Så ca. kl. 10.00 begynner det og regne.
Jeg passerer Nonstjønnan og har ikke langt igjen til hytta. Passerer Vietjønnet på høyre hånd
Er på hytta ca. kl.11:00.
Der er det mye folk som gjør seg i stand til å dra videre. Jeg spiser en boks fruktcocktail.
Det er fint for energien. Mye sukker og veske. Jeg betaler for meg og går videre.

Dag 3. Fredag 29 juli

Til Storhøliseter

Starter å gå kl.11:55 Det regner ganske tett, men det er fint terreng å gå i.
Kommer til Krusgravbekken som ligger nede i et søkk i terrenget. Her er det en ganske bratt oppstigning mot Brennhøa.

Går forbi Brenntjønna. De ligger på venstre hånd for stien.

Etter en time står jeg på Brennhøa, og ser ned mot nedere og øvere Ågensjøen
Passerer Svarttjønna kl.13:30 og kommer til Svartbekken som jeg kan hoppe over.
Ser en fin seter oppe i fjellet på høyre hånd. Tror det er Svarttjønnholet.
Går så på en meget fin sti oppover på venstre side av Storhøpiggen. Her var det en virkelig fin sti. Så igjennom en bjørkeskog med en milion mygg.

Kommer til Melbysetra og er nede ved Storhøliseter kl. 16:15. Det er ingen i hytta og det kommer ingen flere.
Det var en fin selvbetjent hytte. Laget meg lapskaus og lagret også noe som niste til turen neste dag. Det kommer en del regnskurer utover ettermiddagen og det ser ut som nedbøren ligger over hytta med fint vær rundt.

Dag 4. Lørsdag 30 juli

Til Oskampen

Startet kl.05:15 fra Storhøliseter. Det regner når jeg drar. Temperaturen er ca. 8 grader varmt.
Jeg spurte han som var på setra om stien mot Oskampen, og han sa jeg skulle gå til det første skiltet og følge stien ned mellom noen seterbygninger. Her fant jeg ikke stien og havnet ut et halvmeter langt gras og busker. Det regnet og jeg ble så bløt at buksen nesten falt av meg.
Fikk siden høre av 2 damer på Oskampen at de hadde startet lenger opp på veien en det jeg gjorde.
Kunne ikke se på GPSen at jeg gikk feil.
Kom meg etter hvert inn på stien og kom til hengebrua over Vinstra. Den var litt skummel å gå over.
Den neste timen gikk jeg i et fryktelig terreng. Bare myr og masse vann overalt. Støvlene ble 1kg tyngre og sokkene kliss våte. Det er lenge siden jeg gikk i slikt terreng.

Etter en time kom jeg litt opp i høyden og det var kjempefint å gå.
Så Åbågåtjønna på venstre side av stien. Kom til Veslevatnet og Øyangen klokken 07:10
Kom inn på veien ved Øyangen og så ikke at stien tok av til venstre. Men jeg så på GPS at det gikk en avstikker av veien til venstre etter 1km. Så jeg fulgte den.
Stien går så av veien rett inn i en ny myr full av vann. Endelig stiger terrenget og det blir fint å gå.
Ser Oskampen i det fjerne. Stien her er kjempefin, og det er nydelig utsikt mot Øyangen.

Stopper og spiser litt av lapskausen jeg har med meg.
Jeg finner 2 lemmen på stien liggende side om side. De ser helt fine ut men er døde. Har de slåss?
Klokken 09:45 er jeg fremme ved hytta. Den ligger nydelig till. Kunne faktisk tenkt meg å bli der en dag.

Der er 2 damer i hytta, Mor og datter. De gjør seg i stand til å dra fra hytta. Jeg spiser en Fruktcocktail og får også litt kokt vann av damene til drikke. Ser også 2 reinsdyr ved hytta. Det er nok tamrein.
Betaler for mat og opphold før jeg drar videre.

Dag 4. Lørsdag 30 juli

Til Sikkilsdalsseter

Det går nedover det første stykket. Stien går på høyre side av et stort vann. Nedre Heimdalsvatnet.
Det er ganske fint terreng å gå i. Litt myr men OK.
Det ligger flere fine setre langs vannet. Klokken 11:30 er jeg ved seteren Nedre Heimdalen. Den lå virkelig fint til.
Så begynner oppstigingen fra 1060m.o.h til 1520m.o.h Opp Vangstulkampen. De første 200m var veldig bratt opp. Nesten som å gå i en trapp. En måtte bare hvile en del ganger.

Satte meg å spise før jeg fortsatte. Når jeg dro videre så jeg de 2 damene som snart skulle begynne på oppstigningen.
Her oppe var det kjempefin utsikt over fjella rundt og Heimdalsvatnet.
Klokken 13:25 er jeg på toppen og ser flere reinsdyrflokker. Fikk siden greie på at det er tamrein.
De virket ikke særlig redde av seg.
Når jeg går nedstigningen ned mot Sikkilsdalsseter ser jeg en veldig fin regnbue under meg med veldige fine farver.
Det går 520m nedover så det er litt tungt for bena. Jeg kjenner at jeg har gått meg i form. Var ikke noe særlig sliten da jeg kom til toppen.
Klokken 14:37 er jeg fremme ved Sikkilsdalssetra. Får meg et rom og en dusj. Det var herlig.
Tok meg også et glass fatøl som jeg satt ute og nøt.
Setra var veldig fin og hadde god mat. Ørret til middag. Det jeg ikke likte var at de som vandret i fjellet fikk hvert sitt bord ved middagen. Er vant til at en har langbord slik at fjelvandrende kan snakke sammen under middagen.

Dag 4. Søndag 31 juli

Til Gjendesheim

Når jeg snakker med de på Sikkilsdalsseter sier de at hvis det er tåke på fjelltoppene, anbefaler de ikke å gå ruten over Sikkelsdalshøa men gå langs Sikkelsdalsvatnet.
Fordi passasjen oppe i fjellet mellom Sikkilsdalshornet og Sikkilsdalshøa er ganske smal og bratt oppover og litt luftig.
Jeg blir litt betenkt når jeg hører det på grunn av høydeskrekken min.
Jeg starter kl. 05:10 med litt tåke oppe i fjellet. Regner med at det bare er morgentåke.
Brukte litt over en time til Skåltjønna. Et lite fint vann med en fiskebu ved siden av.
Når jeg kom dit lettet tåken plutselig og det ble helt klart. Men fortsatt var det tåke nede i dalene.
Er oppe ved Sikkilsdalshornet kl. 07:30. Jeg fikk en litt rar følelse i magen da jeg så at jeg måtte klatre bratt opp ved siden av stupet. 600m rett ned. Jeg prøvde ikke å tenke på det og så ikke ned mens jeg klatret opp. Det gikk bra og jeg var happy.
Dette var den eneste litt luftige passasjen og resten av stien opp mot Sikkilsdalshøa var det bratt men fint å gå.
Ved tykk tåke kunne dette strekket være problematisk. I hvert fall for sånne som meg.
Var på toppen av Sikkilsdalshøa på 1760m.o.h klokken 08:00.
Her var det en nydelig utsikt. En så alle fjella rundt men dessverre ikke ned i dalene. Der lå tåken tykk.
Tok bilder rundt hele horisonten.
Jeg spiste her og begynte nedstigningen klokken 08:20. Det er 780m nedover.
Så en flokk tamme reinsdyr på veien ned. Jeg kan se Maurvangen oppe fra fjellet, og ser at det er mange myrer imellom. Men stien går i høyden hele tiden og er fin å gå.

Er på Maurvangen klokken 11:10 og går på veien 2.2km bort til Gjendesheim hvor jeg er klokken 11:40.

Jeg må vente på bussen som går kl. 15:15 til Oslo. Den er der kl. 20:00

Dette har egentlig vært en fin tur. Været har vært sånn der, men jeg skal ikke klage. Problemet er at det var så mye vann i fjellet på grunn av alt regnet før jeg kom. Alle myrer var mettet med vann.
Det er en stund siden jeg tok 2 hytter på en dag, men hadde ikke lyst til å bruke 5 dager på turen.

Turen mellom Liomseter og Storkvelvbu var grei å gå. Her var det ganske åpent terreng og OK utsikt.
Videre til Storhøliseter var også greit å gå i variert fjellandskap. Siste stykke ned gjennom bjørkeskogen var myggen lei.

Turen fra Storhøliseter i den første timen var som å gå i bløtmyra. Fra Øyangen til Oskampen var det fint å gå.

Turen fra Oskampen til Sikkilsdalsseter var det fineste strekket så langt med fjellandskap og nydelig utsikt. Dette var virkelig bra.

Siste strekket fra Sikkilsdalsseter var også riktig bra fjellandskap med fint fjellterreng å gå i. Det er ikke ofte jeg har gått i slik nydelig landskap. Utsikten var helt spesiell, og stien var fin hele veien. Selv om det var litt skummelt en plass, ville jeg ikke unnvære denne turen

Merkingen i Huldreheimen var fin etter det jeg kunne se. Eneste dårlige stedet var ut fra Storhøliseter. Her kunne jeg se at andre også hadde gått feil føre brua der. Har litt dårlig erfaring med merking på setervoller.
Jeg tror at jeg hadde hatt mye mer glede av turen hvis det ikke hadde vært for alt vannet.