Tur til Haukeliseter i 2019

Tilbake

Her ser en Nupsegga. Det er et veldig vilt terreng innover her. Har akkurat vært på toppen av Vesle Nup som er 1510m høyt.

Haukeliseter_2019_1

Det var spådd ganske fint vær i 2 dager. Søndag skulle det bli fint på ettermiddagen og mandag var det spådd fint vær hele dagen.

Jeg dro fra Nesodden søndag den 1 september ca. klokken 08.00 og var fremme ved Haukeliseter klokken 13.00.

Bilder dag 1

Bilder dag 1 Panorama

Bilder dag 2

Bilder dag 2 Panorama

Dag 1

Første dagen hadde jeg tenkt å gå fra Ulevå og bort til Nupselva og videre opp mot Nupsdalen. Så skulle jeg gå nedenfor Store Nup og tilbake bort til Trolltjern. Det gikk veldig mye vann i elva så jeg gikk ikke bort mot Nupsdalen. Var redd jeg ikke kom meg over elva til riktig side. Det var lurt fordi det ikke var mulig å komme over.

Det var litt dumt da jeg fikk omtrent samme rute som i 2017.

Det begynte å regne med en gang jeg startet å gå.

Det var ikke så fine farger enda. Det var litt tidlig.

Det var spådd 2 varmegrader den andre dagen så det kunne komme snø. Gikk i ca. 3 timer og 20 minutter og gikk ca. 7 - 8 km første dagen.

Ser tilbake mot Ståvatn og Kjelavatn

Utsikt_Haukeliseter_2019

Dag 2

Den andre dagen var det fint vær og omtrent 7-8 grader varmt.

Jeg startet klokken 08.45 for å gå til Vesle Nup. Hadde gått forbi der før, men aldri vært på toppen.

Det var litt bløtt å gå opp den første bratte stigningen, men OK. Kom frem til stiskille til Ulevå etter 1 time. Det var det samme som i 2011 da jeg gikk til Hellevassbu. Jeg hadde nok litt tyngre sekk den gangen.

Det var en fin sti å gå men litt opp og ned da høydene ligger litt på tvers av stien. Det var et yngre par som kom etter meg, men de nådde meg ikke igjen.

Jeg gikk opp på en høyde ved siden av stien. Den var 1393m høy. Jeg tok noen bilder der og gikk ned på baksiden og fortsatte opp mot Vesle Nup. Det var en veldig grei sti opp der.

Var fremme ved varden etter ca. 3 timer. Jeg tror jeg har gått ca. 7,5 km. da jeg gikk over den høyden. Vesle Nut er på 1510m over havet.

Det var et ganske stort platå på toppen og en fjellskrent som en hadde ly for vinden.

Jeg så Holmasjøen fra toppen og tenkte å gå bort dit. Den lå ovenfor Mannevaten. Men jeg så noen truende skyer ned mot Ståvatn så jeg slo det fra meg.

Jeg begynte å gå ned ca. klokken 12.20. Hadde bestemt meg for å gå ned mot Mannevaten og ta til venstre og på venstre side av Mannvasstjønn. Den stien går ned til Ulevå setra.

Jeg gikk forbi Trollnup ca. klokken 14.00 og det kom faktisk noen lette snøbyger. Hadde nå gått i ca. 5 timer. men jeg var ikke sliten.

Hadde bestemt meg for å gå fra Ulevå og opp mot stien mellom Haukeliseter og Hellevassbu.

Her gjorde jeg en tabbe da det gikk 2 stier her. En for de som skal gå til Haukeliseter og en for de som skal gå til Hellevassbu. Jeg gikk den som gikk mot Hellevassbu og havnet nesten helt oppe ved stien der jeg tok av fra stien mot Vesle Nup.

Jeg gikk nok noen km. lenger en jeg skulle, men det var greit.

Var nede ved Haukeliseter klokken 17.00.

Hadde brukt ca. 8 timer og gått 20.7 km.

Jeg bruket smarttelefonen og Norgeskart. Lastet kartene ved Haukeliseter og startet sporing når jeg startet. Det fungerte veldig bra.

Her fikk jeg nøyaktig avstanden jeg hadde gått.

Dagen etter spiste jeg frokost og kjørte så hjem over Rjukan.