Fjelltur fra Sota Sæter til Turtagrø 2010

Hovedside

Jeg begynte å se på værforholdene i Breheimen tidlig i august. Det var bare dårlig vær på alle hyttene på YR.no. På Storm var det også dårlig men mer opphold.

Bestemte meg for å dra tirsdag den 10. august. Det var ikke spådd kjempevær. Tok toget til Otta og buss videre til Bismo og overgang til Sota Sæter. Til helgen går den siste bussen til Sota Sæter i år!

Jeg overnattet på Sota Sæter. Dette er en veldig fin plass å være. God mat og fint opphold.

Onsdag, dag 1, Sota Sæter til Sprongdalshytta

Startet å gå mot Sprongdalshytta etter frokost. Klokken 08:40.

Jeg fulgte grusveien til Mysubytta i år. Gikk langs elva i 2009. Var fremme ved Mysubytta klokken 09:40

Gikk så over elva Mysubytta på helårsbru. Gikk så inn i Surtbyttdalen. Litt bjørkeskog og myrete terreng.

Gikk langs Surtbyttvatnet, og der var stien ganske møkkete.

Ved enden av vannet gikk stien sydover og opp Sprangdalen. Her var det litt steinete men OK å gå.

Traff en gjeng på 4-5 personer på vei fra Sprongdalshytta.

Så snart en utstikker av Greinbreen inne i dalen. Inne ved breen gikk stien mot vest og ganske bratt oppover ca.300m.

På toppen kunne jeg se hytta på ca. 2-3 km avstand.

Var fremme ved hytta klokken 15:40.

Den lå nydelig til på en høyde og jeg kunne over Stordalen se Storfonnbreen, Fåbergstølsbreen og Lodalsbreen. Det var et fint syn.

Været hadde vært ganske bra, litt duskeregn men ca. 10-12 grader varmt og passe temperatur å gå i.

Jeg så opp i fjellet der jeg skal gå i morgenen. Lurte på hvor stien gikk

I hytta var det 10 personer fra Litauen. De hadde ikke skrevet seg inn i protokollen så de hadde ikke tenkt å betale noe for oppholdet. Det var fyr i ovnen, men jeg vet ikke om de hadde brukt noe av maten.

Når jeg sa jeg skulle overnatte i hytta, pakket de sammen og slo opp teltene sine på nedsiden av hytta.

Det virket som OK folk, og på ettermiddagen gikk alle en lang fjelltur bakover der jeg hadde kommet.

På kvelden kom det et forferdelig skybrudd, og når de Litauiske damene kom å spurte om de kunne få koke maten sin i hytta så fikk de lov til det.

Om natten klarnet det opp og jeg kunne se en fin stjernehimmel. Store og klare stjerner.

Torsdag, dag 2, Sprongdalshytta til Arentzbu

Starter klokken 06:00 mot Arentzbu. Det var ca. 5 grader varmt og fint å gå. Jeg skal først opp Gluggevardholet på 1500m. Jeg hadde sittet ved hytta og lurt på hvordan stien gikk opp der. Det var 220m bratt opp.

Jeg låste hytta før jeg dro.

Fulgte stien et stykke, men mistet rødmerkingen så jeg fulgte i andres fotspor opp mot en snøfonne. Her gikk jeg til høyre og så nå rødmerkingen igjen.

Gikk så bortover på en hylle bort til et snøfelt der jeg gikk brått til venstre opp mot toppen.

Kom til et lite vann som jeg passerte på venstre hånd.

Var oppe ved Gluggevardvatnet ca. klokken 07:50. Var på toppen klokken 09:00.

Det hadde vært mye stor stein å gå i. GPSen viste at jeg var langt utenfor ruten, men jeg gikk i rødmerket sti.

Snart kunne jeg se ned på Greindøla. Her skulle jeg vade, men jeg kom meg over ved å hoppe fra stein til stein.

Det var fint nedover dalen her. Kom så til Greindalsvatnet.

Her traff jeg også hyttevakta på Arentzbu. Han skulle gå en tur til toppen og så tilbake.

Siden traff jeg tre karer som skulle til Sprongdalshytta. De skulle feste låsen på hytta når de kom frem. Skruene var litt løse.

Etter Rausdalsvatnet kom jeg til en elv igjen. Midt i elva var det en stor spiss stein. Jeg hoppet ut på den og klamret meg fast i den. Fikk så reist meg opp og hoppet over til den andre siden. Ble litt bløt på den ene støvelen.

Når jeg kom til brua som gikk over elva som rant ned i hemsta Rausdalsvatnet kunne jeg se hytta.

Kom til hytta klokken 13:10. Den lå veldig fint til med nydelig utsikt nedover dalen.

I hovedhuset var det en Belgisk familie på 4 og 2 damer fra Nederland.

Det kom en fjellvandrer som kom fra hytta Fast og skulle videre til Sprongdalshytta neste dag.

Det ble en hyggelig kveld sammen med han og hyttevakta i tilleggshytta.

Fredag, dag 3, Arentzbu til Nørdstedalseter

Begynte å gå mot Nørdstedalseter klokken 06:00. Det var ca. 10 grader varmt.

Gikk over brua før jeg fulgte den nye stien opp Kvanneskredene og Oksli.

En gikk et stykke oppover før stien gikk rett bortover lia før den gikk veldig bratt opp til Oksli. Her var det fin utsikt ned til Arentzbu.

Var på toppen av Oksli klokken 07:05. Det hadde vært bratt oppover.

Så ned på Lønndalen. Den lå så fint der nede. Der gikk også stien til hytta Fast.

Videre stiger og stiger det oppover til Leirvatnet på 1175m o h.

Jeg kom også til Løndøla på veien. Prøvde å komme over på steinene men måtte snu og gå tilbake da steinene var glatte og sleipe. Hoppet over elva lenger nede. Fikk greie på at den yngste av nederlendrene falt på baken i denne elva.

Når jeg gikk videre var det en stor fugl som skreik og fløy like over hode mitt. Det lignet en ørn, men var ikke riktig så stor.

Ved Leirvatnet måtte jeg over Nobbelvi. Her var det en sommerbru. Den var problematisk da det var nesten umulig å komme ned fra på den andre siden. Måtte henge i armene og heise seg ned.

Kommer nå inn i et veldig vilt landskap med kjempestore steiner og kløfter. Det var også litt luftig noen plasser hvor stien gikk på en hylle i fjellet.

Oppover her var det ganske dårlig merket. Jeg likte meg ikke noe særlig opp der, men det var jo også litt spendende.

Etter å ha passert toppen kom en til Gravdalen som gikk ned mot Gravdalsvannet. Her gikk det litt opp igjen før det gikk nedover mot Fivlemyrane.

Her var det bratt ned. Stien gikk at og frem helt ned til kraftstasjonen. Jeg må si jeg prøvde å holde tungen rett i munnen ned der.

Fulgte så grusveien ca. 2,3km før jeg var på Nørdstedalseter klokken 12:30

Fikk meg et rom og en dusj. Senere traff jeg en hyggelig ung dame som jobbet i NRK.

Hun hadde gått fra Turtagrø og Stølsdalen. Et hyggelig bekjentskap.

Snart kom også de 2 damene fra Nederland og de 4 fra Belgia også. Det ble en hyggelig prat og middag senere på kvelden. Været hele dagen hadde vært ganske bra. Litt yr men nesten ingenting.

Lørdag, dag 4, Nørdstedalseter til Stølsdalen

Startet 08:40 på turen til Stølsdalen.

Kom til skiltet i Vetledalen hvor stien til Sognefjellshytta gikk rett frem og Stølsdalen gikk til høyre.

Det var fint og varmt vær, men litt disig. Rett etter skiltet kom en inn i en liten dal med noen småvann og en elv. Her var det dårlig merket, og jeg ble litt bløt da jeg forsete elven der.

Det var mange svaberg å gå på oppover fjellet. De var fine å gå på. Skummelt hvis det regnet.

Kom snart til en del av Liabreen. Her var det et landskap med mye stor stein og partier hvor en måtte gå over snøflater med is under.

Snøflatene var fine å gå på, men det var her partier hvor det var dårlig merket.

Er på toppen klokken 12:30. Starter å gå over breen klokken 12:52. Jeg sto midt på breen og hadde styrke 4 på mobilen og ringte hjem. Det var litt snålt.

Disen begynte å lette så smått. Breen var litt sørpete nederst men hard lenger opp der jeg gikk, men det var OK å gå.

Når jeg kom over så jeg en varde lenger opp, men stien gikk ikke videre den veien. Brukte GPSen til å finne stien igjen. Den gikk litt mot øst etter breen.

Etter en stund traff jeg de 2 nederlandske damene som hadde startet en time før meg. Jeg gikk videre i mitt tempo.

Kom til stiskille Turtagrø-Stølsdalen. Her stemte ikke GPSen, den viste at jeg gikk midt imellom stiene.

Så bar det nedover til øvste Stølsdalen. Der var det en liten foss med en fin kulp under. Nydelig terreng.

Så nedover Stølsdalen. Var fremme ved hytta ca. klokken 15:20.

Det var en fin hytte og den lå veldig fint til.

Snart kom også de 2 fra Nederland, og klokken 19:30 kom de 4 fra Belgia. De hadde startet lenge etter oss.

Jeg slo meg til i tilleggshytta da jeg skulle starte tidlig dagen etter.

Søndag, dag 5, Stølsdalen til Turtagrø

Startet klokken 04:30 for å gå til Turtagrø. Det var nydelig vær men tussmørkt ute.

GPSen viste helt galt den første timen, men jeg fulgte rødmerkingen ned og over øvre Liagrø. Det var litt klatring opp der. Så bar det ned til nedre Liagrø. Det var ikke mye vann i elva der så det var greit å komme over.

Så bar det opp fra nedre Liagrø. Jeg lurte virkelig på hvordan jeg skulle komme opp skaret der. Det var ganske bratt opp. Det ble mye klatring oppover.

Ble ganske sliten etter hvert. Jeg var glad da jeg kom opp på det grønne og stien var fin å gå. Men det var fortsatt bratt oppover. mot Skålbotn Skaret på 1371 m o h. Det hadde steget over 500m opp. Var på toppen 06:54.

Så bar det nedover Gjesingdalen. Den var så fin og grønn og det var fint å gå der.

Mange fine fjell å se på den andre siden av dalen. Det siste stykke ned mot Turtagrø var veldig bratt ned. Den ene staven brakk tvers av ved nedstigningen.

Var på Turtagrø 08:43, så jeg hadde ikke behøvd å dra så tidlig. Bussen gikk 10:10.

Dette er en forferdelig busstur. Den brukte 8,5 time til Oslo.

Dette hadde vært en fin tur med mye fint vær. Været til YR.no stemte ikke.

Jeg var i fin form det meste av turen. De 2 første dagene ble jeg litt sliten i bena etter ca. 4 timers gange. Merket ikke noe de 3 siste dagene. Når jeg var sliten behøvde jeg bare å hvile et halvt minutt så var det å fortsette. Det var bra med mat på alle hyttene unntagen Stølsdalen. Prøvde å spise hver 2,5 times gange. Mine nye støvler fra Crispi var nydelig å gå i. Det var ikke antydning til gnagesår på hele turen.

Turen til Sprongdalshytta var fin, og hytta lå nydelig til. Likte ikke dette med Litauen folkene der, men de var egentlig Ok folk. De var på fjelltur.

Mot Arentzbu var det veldig bratt opp først men dette var en veldig fin strekning å gå. Fint landskap og hytta lå veldig fint til og det var hyggelige folk der.

Strekningen mot Nørdstedalshytta var litt skummel, men nydelig landskap og veldig vilt landskap. Det var mye stigning på dette strekket.

Fra Nørdstedalshytta til Stølsdalen var det fint, men veldig mye stigning og litt dårlig merking noen steder. Å gå over breen var greit. Det som var spesielt med dette strekket var alle svabergene å gå på. Var glad det ikke regnet. Dalen ned mot hytta var veldig severdig.

Fra Stølsdalen var det litt for mye klatring for meg. Det var ganske skummelt noen steder. Men fra toppen og ned til Turtagrø var det fint med nydelig utsikt. Jeg hadde ikke behøvd å starte så tidlig. Fikk også problem med bildene jeg tok da lukkertiden ble lang på grunn av mørket. Bildene ble utydelige.

Hele turen var i alt veldig fin og jeg vil si at terrenget på turen var vilt. Jeg kan virkelig anbefale denne turen.