Fjelltur i Trollheimen 2011

Trekanten en klassiker i Trollheimen Tur UT.no

Trollheimen Wikipedia

Snøkart

GPS kart over ruten fra Gjevilvasshytta til Eiriksvollen i Sunndalen. Må ha Garmin og Trondheimskartet

Så ville jeg prøve å gå i Trollheimen. Sjekket på YR.no, og det var stort sett dårlig vær.

Dag 1. Mandag den 4. juli

Det så ut til at det kunne bli litt sol på mandag, så jeg tok toget til Oppdal og buss vidre til Festa bru.

Her hadde jeg ca. 12 km å gå på grusvei til Gjevillvasshytta. Det var gansk OK å gå der. Ganske fint fra Gjevillvatnet.

Det var ca. 8km til hytta derfra. Jeg brukte ca. 2timer og 20 minutter på hele turen frem til hytta.

Den eldste delen av hytta var fra 1819. Den lå fint til med utsikt over Gjevillvatnet.

Det var ikke mange gjester der så jeg fikk et rom for meg selv. Spiste middag her og frokost morgenen etter.

Dag 2. Tirsdag den 5. juli. Fra Gjevillvasshytta til Jøldalshytta

Spiste frokost og startet å gå mot Jøldalshytta ca. kl.08.30.
Det var ganske bra vær. Men litt dis og lavt skydekke. Det første stykke gikk på en grusvei før det gikk over til en sti opp i bjørkeskogen. Det var en fin sti å følge oppover. Og det var mye blomster. Jeg tror ikke jeg har sett så mange fjellblomster før. Øverst i bjørkeskogen var det helt gult av Fjellfioler.
Ca. kl. 09.40 var jeg opp i åpent terreng, og tåken begynte å lette og jeg kunne se blå himmel.
Klokken 10.30 setter jeg meg ned og spiser oppe på en høyde i Høghødalen. Fin utsikt, men ingen dramatiske fjell å se. Det går litt opp og ned på gressvoller i åpent landskap. Det begynner å bli ganske bløtt etter hvert.
Klokken 12.00 kommer jeg til elva Minnilla og brua der. Det var en solid bru!

Det stiger ganske mye, og kl.13.00 spiser jeg litt igjen. Jeg treffer ganske mye folk som er på vei fra Jøldalshytta. Mang en hyggelig prat.
Ca. kl. 14.00 kommer jeg inn i bjørkeskog og det går nedover.
Kommer ned til en traktorvei som jeg følger det siste stykke. Er fremme i Jøldalshytta ca. kl.15.00.
Her var det mye folk. Mange unger med foreldre som var på sommerleir arrangert av DNT
Fikk meg et rom for natten og spiste en bedre middag her. Jeg pratet med 2 unge menn som skulle gå opp på Trollhøtta og telte der. De hadde sekker som veide 35kg, så de ville få en tung tur til toppen.

Jeg har gått i skjorte hele dagen så det var ganske varmt. Har ikke brukt jakka.

Når jeg ser på turen fra Jevilvasshytta så må jeg si at denne strekningen ikke var så veldig severdig. Litt kjedelig terreng. Det kunne ligne litt på sentrale Hardangervidda, men det var litt mere stigning.

Dag 3. Onsdag den 6. juli. Fra Jøldalshytta til Trollheimhytta

Startet å gå mot Trollheimhytta ca. kl.08.00. Var veldig spent på denne etappen.
Jeg ville gå over Geithøtta. Tok ikke sjansen på å gå over Trollhøtta da det der var luftige passasjer .
Det skal være en stigning på ca.600m på turen.
Begynte å gå på en traktorvei fra Jøldalshytta. Fulgte den helt ned til Oppstuggusætra. Her gikk jeg videre på en sti som gikk ovenfor traktorveien bort til stiskille Trollhøtta og Svartådalen.
Jeg var der ca. kl.10.00.

Passerte brua over Gammalvangbekken før det gikk veldig bratt opp ca. 50m.
Så bar det oppover fjellet i passe stigning, 600m opp.
Kunne snart se over Svartådalen og fjella der. Langfjellet og Trollhøtta. Nydelig utsikt.
Når jeg går oppover, har jeg elva Litlsvartåa og Litlsvartådalen på venstre hånd.
Har Svartådalen på høyre hånd.
Dette var virkelig en severdig tur, og stigningen er veldig jevn og fin oppover.
Jeg kan hele tiden se bakover til Jøldalshytta og Jølvatnet langt der borte.
Treffer ganske mange folk som kommer fra Trollheimhytta.
Er på toppen på 1300m ca. kl.12.30. Det var litt steinete det siste stykke før toppen.

Her satt jeg og spiste. Her var nydelig utsikt til Trollhøtta og ned til Gråsjøen. Kan også se helt tilbake til Jøldalshytta.
Nedstigningen var først bratt ned før det knakk ned enda brattere før bjørkeskogen.
Når jeg har ca. 1 time igjen å gå begynner det å regne og det er tordenvær. Det blir litt glatt i stien det siste stykke. Kommer frem til Trollheimhytta ca. kl. 14.30. Jeg er så sliten at jeg sjangler. Nedstigningen var veldig slitsom.
Dette var en veldig fin tur med nydelig utsikt til fjella rundt.

Får meg et rom og spiser en god middag her.

Det blir litt dramatisk i kveldingen, elva Slettåa stiger veldig fort og tar nesten med seg helårsbrua bak hytta. Noen som lå i telt der og noen som skulle over brua fikk problemer, men det gikk OK.

Dag 4. Torsdag den 7. juli. Fra Trollheimhytta til Kårvatn

Hvis jeg skulle gå trekanten i Trollheimen, ville jeg nå gå tilbake til Gjevillvasshytta. Men det skal jeg ikke.

Jeg startet å gå klokken 04.00. Jeg våknet da og det var fint vær og lyst så det passet å starte da.
Skulle gå til Kårvatn. Det er 22,4 km.
Var litt spent på brua som nestet var tatt av vannet kvelden i forvegen. Det gikk veldig fint å komme over Slettåa så det var ikke noe problem.
Kom snart til en bru til som var greie å gå over. Brua over Folla.
Kom snart inn i et myrområde. Hadde gruet meg litt for det, men det var lagt ut lekter eller trær i myra så det var ganske fint å gå der. Det var faktisk fint landskap å gå i.
Jeg måtte vade over en elv, og det gikk greit.
Ca. klokken 05.30 kom jeg til en gammel seter. Fuglsøysetra.
Kom til et fint området med mange vann innover dalen. Fagerlidalsvatna.

Stien dreide litt nordover og gikk ikke innover Fagerlidalen.
Kom til en fin elv og vannet nedre Salsvatnet. Det var virkelig fint innover Naustådalen.
Jeg kunne se det fine fjellet Neådalssnota på.1621m.o.h til venstre for stien.
Jeg fikk en periode hvor jeg ble veldig sliten på vei mot det høyeste punktet.
De hadde ikke flaske-drikke på Trollheimshytta, og det var en strek i regningen. Jeg pleide å kjøpe med meg 2 solo som drikke på turen. Jeg måtte drikke fra elva jeg passerte. Tok sjansen.

Jeg la meg ned på svaberget og hvilte meg litt. Måtte vade en elv til.
Ca. klokken 10.30 var jeg på toppen og kunne se ned på vannet Naustådalsvatnet og hvilebua der, Nøstebu. Det var et nydelig terreng her, men farlig. I 1964 omkom det 3 personer her i 2 ulykker på grunn av dårlig vær.

Det var fint å gå langs vannet og jeg kunne snart se nedover dalen. Det var en veldig bratt gressvoll det første stykket og ganske møkkete.
Måtte passere en bru på veien ned, men den var ikke merket av på kartet. Passerte Naustådalssetra og kunne se ned i Todalen.
Klokken 13.30 kunne jeg se ned i dalen og Kårvatnet. Kom inn på en grusvei som var skiltet til Kårvaten. Men bort ved den gården hvor hytta lå var det ingen skilt. Jeg rotet litt att og frem før jeg fant frem. Var fremme ca. kl. 14.30.

Dette var virkelig en fin ubetjent hytte. Den flotteste jeg noen gang hadde vært på.
Fine toaletter og dusj. Og kjøkken med elektrisk ovn.
Det var også virkelig fint utenfor hytta med blomster og mange krakker satt opp.
Jeg la meg nedpå klokken 18.00 å våknet ikke før klokken 21.00 på kvelden, så jeg var trøtt etter turen.
Laget med lapskaus og tok også med litt som niste nestet dag.
Turen her var virkelig fin med skiftende landskap. Litt myr, skog og fjell. Så jeg vil anbefale de som går trekanten i Trollheimen. Gå dette strekket.

Dag 5. Fredag den 8. juli. Fra Kårvatn til Innerdalen

I dag skal jeg gå fra Kårvatn til Innerdalen. Det er bare 12,7km, men med en stigning på 930m opp og 750m ned.
Det blir en slitsom tur.
Startet ca. klokken 06.00 om morgenen. Det var lavt skydekke og tåke men ikke regn.
Fulgte en vei ca.2,4km før stien gikk opp i skogen. Var der ca. kl.06.40.
Det var furu og bjørkeskog oppover lia. Det var ganske mange bratte partier med stigning. I mellom var det mindre bratt slik at en kunne hvile mens en gikk.
Jeg så kun 40-50m føre meg, så det var ikke mye severdig tur.
Kom til skiltet som ga valget til Innerdalshyta over Bjøraskaret eller via Snekkerdalen. Jeg valgte Bjøraskaret.
Ca. kl.09.30 klarnet det opp og jeg kunne se fjella på hver side av stien.

Snøfjellet på høyre hånd og Skjerdingfjellet på venstre hånd. Så også Bjøråvatnet på høyre hånd av stien.
Det var ganske bratt opp det siste stykke. Også på en bratt snøflate opp.

Fra Bjøråvatnet til toppen av skaret var det 200m opp.
Når jeg kom på toppen klarnet det opp, og jeg kunne ta noen fine bilder av fjella på andre siden av den tåkefylte dalen. Dessverre fokuserte kameraet på tåken så alle bildene ble altfor lyse.
Fikk fikset dem sånn noenlunde, men de var ikke bra.

Satt her og spiste matpakken min. Etter 5min, var hele fjellet innhyllet i tåke.
Jeg skulle bratt ned 870m og jeg så nesten ingen ting, så jeg var litt betenkt.
Etter en stor snøflat mistet jeg stien og svirret frem og tilbake en stund før jeg fant den igjen.
Lenger ned skjedde det samme igjen. Det var fint å ha GPS. Jeg var glad jeg kom ned på grusveien og hadde bare 1,5km igjen.
Innerdal turisthytta er betjent og her slo jeg meg ned. Jeg fikk meg et rom for natta og spiste middag her. Hytta var fin.
På samme tunet lå Inngerdalshytta som er ubetjent.

Jeg begynner kanskje å bli lat, syntes det var enklest med den betjente hytta.
Ut på ettermiddagen klarnet det opp og jeg kunne se de fine fjella rundt hytta. Tåga på 1840m.o.h, Skarfjellet på 1770m.o.h og Renndalskammen på 1275m.o.h.

Dette kunne nok ha blitt en finere tur uten det dårlige været. Men en får ta det som det kommer i fjellet.

Dag 6. Lørdag den 9. juli. Fra Innerdalen til Eiriksvollen i Sundalen

Startet å gå mot Eiriksvollen i Sundalen kl. 04.45. Det var litt lavt skydekke da jeg startet.
Stien gikk rundt det ene Innerdalsvatnet før den krysset elva som rant ut i vatnet.
Så gikk stien i myrlende bort til elva Fluo som kom ned fjellet. Stien gikk på venstre side av elva opp fjellet. Det var ganske bratt opp der.
Var på toppen kl. 06.00. Der oppe var det ganske klart vær, og kunne se fjella rundt.
Det var mange fine fjell.
Kom snart til Storvatnet. Her lå det noen i telt. Det var veldig fint å gå innover Flatvaddalen, og det stiger ikke mye.
Ved Langvatnet gikk jeg i andre tanker og gikk på venstre side av vannet i steden for høyre side.
Det var greit selv om jeg mistet noe tid på det.
Kom snart til Lauåtjønnin og kunne se ned mot Sunndalen. Var der ca. kl. 09.00.
Stien gikk nå på kanten av stupet ned mot Sunndalen og det steg oppover hele tide. Jeg trodde jeg skulle ned.

Kom til Falestupet. Her gikk stien helt ut på stupet med flere hundre meter rett ned. Det var litt skummelt. Håpet ikke det var flere slike plasser. Etter en stund gikk stien ned i bjørkeskogen, og det føltes ganske trygt å gå. Stien krysset frem og tilbake nedover fjellet. Et stykke ned i fjellet traff jeg på en huggorm. Den største og feteste jeg noen gang hadde sett. Den var ganske livlig.
Lenger ned holdt jeg på å trå på en som forsvant ut i blåbærlyngen. Det var nære på.
Jeg skjønner hva de levde av, for det var veldig mye frosker nedover på stien.

Ca. klokken 11.00 var jeg nede i Sunndalen. Ved hovedveien sto det et skilt som pekte nedover mot Sunndalsøra som sa Eiriksvollen. Det var fullstendig feil da Eiriksvollen lå ovenfor gamleveien. Fant den etter en stund.
Her fikk jeg vasket meg og skiftet tøy. Utenfor hytta var det en finn krakk som jeg lå og hvilte meg på. Det jeg ikke viste var at den var full av kvae.
Det var ikke noe særlig med buksa og skjorta full av kvae.
Jeg gikk ned til hovedveien og rakk ut handa til bussen når den kom. Det gikk fint. Tok toget til Oslo kl. 17.00 fra Oppdal.

Dette hadde vært en fin tur. Men veldig slitsom. Jeg tror at alderen begynner og merkes.
De fineste strekningene var nok fra Jøldalshytta til Trollheimshytta og fra Trollheimshytta til Kårvatn.
Men det var også der jeg hadde hatt det fineste været. Trollheimen var veldig slitsom å gå. Mye stigning og bratte nedstigninger. Det var slitsomt for bena.
Jeg tror det at jeg ikke fikk drukket vann i fjellet gjorde det mer slitsomt en vanelig. Jeg er vant til å drikke fra de fleste bekker og vann jeg treffer på. Fikk nok for lite å drikke denne gangen.
Det er en tur jeg kan rekommandere folk å gå. Jeg skulle gjerne også ha gått fra Trollheimshytta til Gjevilvasshytta. Dette strekket ser fint ut på kartet.

Merkingen i Trollheimen var veldig bra. Har bare set slik bra merking på Dovre og Tafjordfjella.

Det eneste problemet var ned til Innerdalen, etter snøfeltet der når det var tåke. Kunne ikke se noen hadde gått før meg. Det kunne kansje være lurt å ha en stake på snøen som viste retnigen stien gikk. GPSen reddet meg.