Fjelltur Dovre 2013

Grøvudalshytta

Vangshaugen

Eiriksvollen

Det er den 4. juli og jeg har sett på snøforholdene i Jotunheimen og Hardangervidda. Det er fortsatt en del snø der. På Dovre er det ikke snø, så jeg vil prøve å gå der. Jeg vil også se hvorledes det har blitt på Snøheim etter ombygningen. Strekket mellom Åmotdalshytta til Grøvudalshytta gikk jeg i 2009, men det er OK.

Tok toget til Hjerkinn torsdag den 4. juli, og matebuss videre til Snøheim. Det var spådd fint vær i 5 dager så jeg håpet at det stemmer. Det var ikke fult med folk på Snøheim da helgen ikke hadde begynt.

Det er mange som reiser dit bare for å gå til toppen av Snøhetta. Jeg slappet bare av på torsdag da jeg hadde vært på Snøhetta 3 ganger før.

Dag.1 Fra Snøheim til Åmotdalshytta

Fredag startet jeg kl. 07.50 for å gå via vestsida av Snøhetta til Åmotdalshytta. Dette er ca. 19km å gå. Så Heimaste Svånåkollen på vestsiden av stien.

Været var overskyet, og ikke så varm da jeg startet. Når jeg kom bort til Svånådalen begynte det og regne og blåse noe forferdelig, og jeg måtte ha på meg mere klær og hansker. Det ga seg ganske fort og solen tittet frem.

5-6 unge men gikk forbi meg, de skulle klatre i Larstinden på 2065m.o.h

Det var nydelig terreng innover dalen med mange fine fjell, Svanetindane. Så også Buri på 2001m.o.h

Innerst i dalen så jeg 4 Moskus. 2 voksne og 2 unge dyr. De ble litt redde da de så oss, men de løp ikke lagt unna. Det begynte å stige litt og jeg hadde Larstinden på 2065m.o.h og Langvasstinden på 2045m.o.h på hver sin side.

Det hadde vært en fin og grei sti og gå, men nå ble det verre, med mye stein. Nå gikk det nedover mot Langvatnet i stor ur. Jeg har aldri gått i verre steinur før. Det sto en utenlands dame nede i ura, og hun hadde store problemer og komme seg ned til vannet. Jeg kom meg ned på et snøfelt og sklei ned.

Det var nå grei sti å gå bort til stiskille Grøvudalshytta og Åmotdalshytta. Derfra var det ca. 1/2 time å gå til Åmotdalshytta.

Var fremme kl. 14.00. Hadde brukt ca. 6timer og 15 minutter på turen. Det kom flere til hytta utover kvelden, og 5 rom var opptatt. Flere skulle gå over Snøhetta til Snøheim neste dag.

Det var veldig sterk vind om kvelden, og jeg ville få den mot meg neste dag. Håper den gir seg.

Hadde mye vondt i bena og var veldig støl etter turen. Regner med at det blir bedre neste dag.

Dag.2 Fra Åmotdalshytta til Grøvudalshytta

Startet å gå mot Grøvudalshytta kl.04.40. Det var sol og vinden var OK. Fikk etter hvert vinden i ryggen langs Åmotvatnet.

Stien var fin og gå og det stiger bare litt etter litt opp mot Drugshøtjørin. Var ved hytta til Lesja fjellstyre kl. 06.30. Hadde litt plunder med en elv, men kom meg over uten å vade. Det var litt steinete ved Salthøtjønna, men ikke så ille. Det er et ganske flatt parti før det går nedover mot Storgrøvudals boten

Så stupte det ned mot Storgrøvudals botnen på en snøskavl. Den var veldig bratt, men jeg kom ned ved å gå på skrå. Det ble grønnere og det var mye fjellblomster nedover dalen. Forglemmegei og Fjellfiol.

Nede ved Litlvatnet var det mye stor stein å gå i, men en måtte bare ta det med ro. Kom snart ned i Bjørkøya som var grønn og fin. Her så jeg mye Bergveronika langs stien.

Så plutselig en kar med gullvasker panne. Han lette etter gull. Hadde ikke funnet noe i år, men han fortalte at han fant noen korn i 2012.

Passerte brua over elva Grøvu, og nå var det bare 20 minutter igjen å gå. Var fremme kl.15.15. Jeg var fornøyd med tiden. Hadde brukt ca. 10 timer på turen.

Det var en familie med 3 gutter der. Jeg fikk en boks øl av mannen, og den gikk rett til hode på meg.

Det var også 2 besteforeldre med 2 barnebarn der. Også 2 voksne men som skulle gå til Åmotdalshytta neste dag.

Spiste middag på Gammelsetra. Rømmegrøt og spekemat. Det var nydelig. Kjøpte også melk og saft der.

Jeg hadde en hyggelig kveld, men gikk å la meg tidelig. Var veldig støl og hadde vondt i bena.

Dag.3 Fra Grøvudalshytta til Vangshaugen

Grøvudalshytta lå på en setervold.

Startet å gå til Vangshaugen kl.08.00. Det var nydelig vær og ganske varmt. Det var en slitsom stigning opp langs Tverråa. 380m opp til stiskille Aursjøhytta og Vangshaugen. Det er også litt luftig her, men OK å gå opp. Oppover det bratte stykke var det mye Bergveronika. Dette er en blomst jeg sjelden ser i fjellet Etter stiskille var det ganske flatt et stykke.

Kom til Litlglupen kl.10.00. Dette var en liten dal med bekk og noen småvann. Det hadde steget helt hit, til 1600m.o.h.

Stien var litt steinete men veldig bra å gå. Kunne snart se Geitvatnet der nede. Kom til Storglupåa, her måtte jeg vade. Det var veldig stri strøm og vannet gikk helt opp til knærne. Nede ved Geitvatnet måtte jeg vade igjen, og her var det ganske stritt. Ved vannet var det stiskille Rauberghytta og Vangshaugen. Jeg gikk nedover mot Geitdalen.

Så Falsetra ovenfra fjellet. Så gikk stien opp til venstre. Opp og over Hyllebekken. Fra 1000 til 1300m.o.h. Jeg begynte å bli ganske sliten. Stien gikk på skrå oppover fjellet. Så begynte det å gå nedover Vangsskardet. Først ganske slakt og så bratt ned det siste stykke mot Storevatnet.

Jeg fulgte veien frem til Vangshugen og var fremme kl.16.50. Var nå ganske sliten.

Vangshaugen lå veldig fint til og det var en samling hytter. Bra rom og en nydelig middag her.

Jeg gikk tidlig til sengs da jeg skulle opp kl.04.30 neste dag.

Dag.4 Fra Vangshaugen til Eiriksvollen

Jeg startet å gå mot Eiriksvollen kl.05.15. Ville være sikker på å rekke bussen som gikk kl.14.45 fra Fale bru i Sunndalen. Været var veldig bra og fin temperatur.

Jeg fulgte stien som gikk på syd/vest og rundt Storvatnet. Ved enden av vannet mistet jeg stien, og gikk bort til veien og fulgte den bort til Stortela. Her traff jeg stien igjen. Det var greit. Var her kl.05.50.

Så begynte oppstigningen fra 740m til 1200m.o.h. Dette var slitsomt da stien gikk opp og ned flere steder i fjellsiden. og Det var fin utsikt fra fjellet.

Da en kom på toppen var det opp og ned her også. Veldig slitsomt.

Var på toppen kl.08.40 og nedstigningen til Sunndalen begynte. Husker i 2011 da jeg gikk ned på andre siden av dalen når jeg kom fra Innerdalen. Det var veldig fint å gå ned der.

Når jeg står på kanten av stupet kl.09.25, får jeg en kulten følelse. Det er ingen trær og stien stuper ned på kanten av gjeldet som elva renner i. Dette liker jeg ikke. Tenker at hvis jeg snubler og faller går det veldig galt. Jeg går først i steinrøysa til venstre for stien nedover. Det er ikke lett da det er mye vegetasjon der. Lenger ned ser jeg rødmerkingen igjen, og jeg følger stien nedover.

Det er veldig slitsomt for bena, og det hjelper ikke å stoppe og hvile.

Jeg kommer inn i skogen da det er 700m over dalen. Det er en lettelse, men er veldig sliten i bena.

Kommer ned til veien kl.11.15. Har nesten brukt 2 timer på 940m.

Følger denne sideveien opp til Fale bru, og så opp til Eiriksvollen der jeg er kl.11.45.

Vasker og ordner meg her, og tar bussen til Oppdal og toget hjem.

Dette har vært en kjempefin tur. Hadde dårlig vær 1/2 time den første dagen.

Strekket fra Snøheim til Åmotdalshytta på vestsiden av Snøhetta var vikelig fint. Fine fjell og nydelig terreng. En får leve med den siste steinrøysa. Men den var fæl.

Fra Åmotdalshytta til Grøvudalshytta hadde jeg gått før, men denne turen var også fin. Den er på 33km, men det er et lettgått terreng. Og det er sjelden en ser så mye blomster i fjellet.

Fra Grøvudalshytta til Vangshaugen var ikke de dramatiske fjella, men OK strekk å gå. Det var mye stigninger på denne turen.

Den siste dagen fra Vangshaugen til Eiriksvollen og ned i Sunndalen fikk jeg meg en skikkelig overraskelse da jeg skulle gå nedstigningen ned til Sunndalen. Jeg trodde det var like fint å gå her som fra Innerdalen på andre siden av dalen. Når en er høyderedd er ikke dette noe fint sted å gå. For en som ikke er høyderedd, er nok dette helt OK, men jeg vil jeg kalle det luftig.

Snøheim var blitt fin. Fine rom og god mat. Dette med matebusser og veien dit kan en nok diskuteres, men slik er det i dag. Vangshaugen var en ny hytte for meg, og den var skikkelig fin med god mat.

Knærne mine holdt fint, men jeg kjente helesporen når jeg gikk. Har hatt problem med den 1 år nå. Hver kveld var jeg så støl at jeg lurte på om jeg greide å gå videre neste dag.