Tur Haukeliseter og Halne høsten 2016

Hovedside

Tur ved Haukeliseter fjellstue.

Jeg har slitt med isjias problemer i hele sommer. Har også hatt en skikkelig lårhøne slik at jeg ikke fikk bøyd kneet på 14 dager.

Nå har vi kommet til slutten av september og jeg begynner å bli bra igjen. Har gått mange turer selv om det var vondt.

Det var spådd fint vær den 20 og 21 september og jeg vil prøver å gå en tur fra Haukeliseter. Hadde bestilt rom på forhånd.

Jeg kjørte fra Nesodden klokken 05.00 den 20 september, og var fremme ca. klokken 10.00.

Jeg ville prøver å gå inn til Trolltjønn og se på oppstigningen til toppen av store Nup. Dette er en topp på 1661m.o.h.

Kjørte bort til Ulevå hvor jeg parkerte. Begynte å gå litt før kl. 11.00.

Det er beregnet ca. 2 timer opp og 2 timer ned igjen til store Nup.

Det var en fin sti fra Ulevå som stiger gjevnt oppover. Jeg måtte opp til Trolltjønn på 1248m.

Et lite vann som jeg måtte gå rundt. I enden må en gå ganske bratt opp til 1600m.

Jeg fulgte stien til Mannvasstjønn, og tok av mot nordvest nedenfor Trolltjønn.

Jeg ble ganske sliten ved Trolltjøn. Hadde ikke trent så mye som jeg skulle.

Her gikk det også en elv som måtte vades. Hadde ikke lyst til det!

Så også at det lå snø (Is) i den bratte renna som en måtte gå opp. Det var nok ikke lurt å gå opp der uten utstyr.

Det hadde vært en veldig fin tur. Og det var et veldig vilt og fint terreng rundt Trolltjønn.

Gikk en litt annen vei ned og kom ut på et stup som jeg måtte gå på skrå for å komme ned.

Var ved bilen og Ulevå kl.15.30.

Det hadde vært en fin tur og jeg tok mange bilder. Hadde egentlig ikke mye tro på at jeg skulle komme til toppen. Formen var brukbar og ryggen hadde vært OK.

Bilder fra turen:

Panoramabilder fra turen:

Tur ved Halne fjellstue på Hardangervidda

Onsdag den 21/9 reiste jeg fra Haukeliseter til Halne på Hardangervidda. Jeg dro om Odda og Eidfjord. Jeg var fremme omtrent kl. 13.00. Etter at jeg fikk et rom her gikk jeg mot Krækkja.

Dette var bare en trimtur. Regnet med å snu etter ca. 1 til 1,5 time. Det kom litt duskeregn, men det var OK. Det steg jevnt oppover og det var en fin sti å gå.
Jeg gikk i 1,5 time, og da var jeg ved stidele Kjeldebu og Krækkja. Kunne nå se ned på Krækkja fra stien. Det var omtrent 15-20 min. og gå dit, men jeg snudde. Det hadde sluttet og regne og jeg gikk på så mye jeg greide. Brukte 50 min. tilbake, så formen var ganske bra.

Halne fjellstue var et OK sted å overnatte og maten var god.
Neste dag dro jeg hjem via Kongsberg.
Dette var ikke rare fjellturen, men jeg hadde da vært i fjellet i år også.